Japonijos startuolių sektorius, nors ir yra vienas didžiausių pasaulyje, pagal vienaragių skaičių ir rizikos kapitalo investicijų mastą atsiliko nuo kitų regionų, tokių kaip JAV, Kinija ir JK. Daugelį metų senstanti visuomenė, bendra ekonominė defliacija ir algų darbuotojų polinkis dirbti tradicinėse didelėse korporacijose lėmė, kad startuolis daugeliui nebuvo patrauklus.
Kontekstui: Remiantis naujausia TVF ataskaita, kurioje cituojami CB Insights duomenys, 2023 m. spalio mėn. JAV buvo apie 661 vienaragis, Kinijoje – 172, o JK – 52. Japonijoje buvo tik septyni vienaragiai. („PitchBook“ Japonijos startuolių skaičius yra devyni, todėl gali būti, kad rinkoje turime daugiau vienaragių, nei rodo šie duomenų rinkiniai.)
Tačiau viskas šiek tiek gerėja. Jauni absolventai vis dažniau lūžta nuo pelėsio ir pasirenka išeiti iš darbo patys, užuot dirbę esamose įmonių sistemose. O Japonijos valdžia bando dar kartą sudominti šalies startuoliais.
2022 m. buvo pradėtas įgyvendinti vyriausybės „Startuolių plėtros penkerių metų planas“, kuriuo siekiama iki 2027 m. padėti sukurti 100 000 startuolių ir ugdyti 100 vienaragių skatinant inkubatorius, stiprinant finansavimą rizikos fondu, diversifikuojant pasitraukimo galimybes ir kt. Tokijo metropolijos vyriausybė šių metų pradžioje įkūrė Tokijo inovacijų bazę – startuolių centrą, kuriame organizuojami tinklų renginiai ir konkursai bei siūlomos darbo vietos steigėjams. Taip pat yra „Startup Visa“, kuri palengvina rizikos kapitalo įmonių, startuolių ir greitintuvų įsisteigimą Japonijoje, taip pat yra speciali mokesčių sistema angelams investuotojams. Tai padeda, kad šalyje yra apie 130 greitintuvų, o tai nėra labai blogai, atsižvelgiant į rinkos dydį.
Nepaisant šių pranašumų, didžioji dalis rizikos kapitalo, investuoto į Japoniją, ateina iš išorės. TVF ataskaitoje nurodyta, kad 2010–2023 metais investuotojai iš JAV sudarė 50% investicijų į Japonijos startuolius, investuotojai iš JK – apie 10%, o Japonijos investuotojai atsiliko tik 5%.
Pavyzdžiui, „Bessemer Venture Partners“ neseniai pirmą kartą investavo į Japonijos startuolį – maisto pristatymo įmonę „Dinii“. „Kadangi pasisekė būti pagrindiniu „Toast“ investuotoju JAV ir palaikius jai tapti 13 milijardų dolerių įmone, matome panašų sėkmės elementą ir Dinii“, – tuo metu sakė Bryanas Wu iš Bessemer Venture Partners.
Japonijos startuoliai savo vystymesi dažniausiai nusprendžia išeiti į viešumą greičiau nei kitų šalių startuoliai. Pavyzdžiui, dėl švelnių Tokijo vertybinių popierių biržos IPO taisyklių jie gali būti paskelbti viešai po kelių finansavimo ciklų. Taigi tikėtina, kad anksčiau nei vėliau pamatysime toliau išvardytus vienaragius atliekant IPO.
Štai keletas vienaragių iš Japonijos, kuriuos verta stebėti.
Spiber
Bendras surinktas finansavimas: 653 milijonai dolerių
Paskutinis finansavimo etapas: 65 mln. USD (10 mlrd. JPY) 2024 m. balandžio mėn
Pagrindiniai investuotojai: Baillie Gifford, Fidelity Investments, Goldwin, Kansai Paint, Ajovos ekonominės plėtros tarnyba, Shinsei bankas ir Carlyle grupė.
„Spiber“ gana greitai patraukė investuotojų ir klientų dėmesį savo aplinkai nekenksmingomis biomedžiagomis, kurios turi didžiulį pritaikymo spektrą. Mados, kosmetikos ir automobilių pramonės įmonės naudoja „Spiber“ medžiagas, o ne gyvūnines, augalines ar sintetines medžiagas, o jos klientai yra „Pangaia“, „North Face“, „Goldwin“, „Woolrich“, „Shiseido Japan“ ir „Toyota“.
Šių metų balandį ji surinko apie 65 mln. USD (10 mlrd. JPY), kad padidintų „Brewed Protein“ medžiagų, kurios yra pritaikytos tekstilės gamyboje, gamybą. Jame dirba 300 darbuotojų, o pernai įmonė įsteigė biurą Paryžiuje, siekdama reklamuoti savo verslą Europoje.
SmartNews
Bendras surinktas finansavimas: 479 milijonai dolerių
Paskutinis finansavimo etapas: 69,3 mln. USD rizikos skola 2024 m. sausio mėn
Pagrindiniai investuotojai: „Atomico“, Azijos kapitalo aljansas, Japonijos plėtros bankas, „Globis Capital Partners“, „Japan Post Capital“, „JIC Venture Growth Investments“, „SMBC Venture Capital“, „Social Venture Partners“, „Princeville Capital“ ir „Woodline Partners“.
2012 m. įkurta naujienų kaupimo agentūra „SmartNews“ siekė laikytis naujo požiūrio kaip naujienų teikėja: bendradarbiavo su leidiniais, kad vartotojams pasiūlytų suasmenintą ir supaprastintą naujienų srautą. Jis buvo paleistas JAV 2014 m. ir greitai išaugo turtai. Tai tapo pirmuoju naujienų startuoliu, pasiekusiu milijardo dolerių vertę nuo 2015 m., o vėliau 2021 m. jo vertinimas išaugo iki 2 mlrd.
Tačiau startuoliui buvo sunku išlaikyti vartotojus, nes tokios socialinės žiniasklaidos platformos kaip X, Threads, Mastodon ir Bluesky bando įsitvirtinti kaip vietas, kuriose galima skaityti naujausias naujienas. Remiantis „SensorTower“, nuo 2023 m. pirmojo ketvirčio iki 2023 m. trečiojo ketvirčio startuolis suskaičiavo 1,7 milijono kasdienių aktyvių vartotojų, ty beveik 30% mažiau nei prieš metus.
SmartHR
Bendras surinktas finansavimas: 362 milijonai dolerių
Paskutinis finansavimo etapas: 140 milijonų dolerių E serija 2024 m. birželio mėn
Pagrindiniai investuotojai: Beenext, Coral Capital, KKR, Light Street Capital, Sequoia Capital Global Equities, Teachers' Ventures Growth (Arm of Ontario Teachers' Pension Plan), World Innovation Lab ir Whole Rock.
„SmartHR“, kurią 2015 m. įkūrė Kensuke Naito ir Shoji Miyata, per pastaruosius porą metų pastebi didelę SaaS platformos, padedančios įmonėms valdyti ir racionalizuoti žmogiškuosius išteklius bei operacijas, paklausą. Jos ARR 2024 m. vasario mėn. pasiekė 100 mln. USD, palyginti su 80 mln. USD 2023 m. finansiniais metais. „SmartHR“ prisijungė prie vienaragių klubo po to, kai 2021 m. gegužę surinko apie 115 mln.
Sakana AI
Bendras surinktas finansavimas: 344 milijonai dolerių
Paskutinis finansavimo etapas: 214 milijonų dolerių finansavimas A serijoje rugsėjo mėn
Pagrindiniai investuotojai: Dai-ichi Life, Fujitsu, Global Brain, Itochu, JAFCO, Khosla Ventures, Lux Capital, Mizuho, Mitsubishi UFJ Financial Group (MUFG), New Enterprise Associates, Nomura, Nvidia, SBI, Sumitomo Mitsui Banking Corporation (SMBC), Sony, „Translink Capital“ ir „500 Global“.
2023 m. įkurta buvusių „Google“ AI inžinierių, „Sakana AI“ daugiausia dėmesio skiria nebrangių generuojamųjų AI modelių mokymui naudojant nedidelius duomenų rinkinius. Bendrovės vienas iš įkūrėjų ir generalinis direktorius Davidas Ha anksčiau dirbo „Stability AI“ tyrimų vadovu ir buvo „Google“ tyrėjas.
Startuolis bendradarbiauja su Nvidia, Oksfordo universitetu ir Britų Kolumbijos universitetu tyrimų, duomenų centrų ir AI infrastruktūros srityse. „Sakana“ turi 20 darbuotojų ir sulaukė didelio dėmesio Japonijoje, kuri AI lenktynėse nori pasivyti JAV ir JK – jai netgi pavyko užsitikrinti apdorojimo laiką viename iš Japonijos superkompiuterių. Startuolis rugsėjį surinko didžiulį A serijos turą (apie 214 mln. USD), įvertinęs 1,5 mlrd. USD iš pagrindinių Japonijos bankų ir technologijų įmonių.
Pageidaujami tinklai
Iš viso surinktas finansavimas: 152,19 mln
Paskutinis finansavimo etapas: 8,1 mln. USD C serija 2018 m
Pagrindiniai investuotojai: Chugai Pharma, FANUC, Hakuhodo DY, Hitachi, JXTG, Mitsui, Mizuho Bank, Tokyo Electron ir Toyota.
2014 m. įkurta „Preferred Networks“ kuria puslaidininkius, skirtus naudoti su dirbtiniu intelektu, kuria jiems skirtą programinę įrangą ir kuria generatyvius AI pagrindo modelius. Bendrovė turi gilaus mokymosi ir mašininio mokymosi modelius, skirtus robotikoje, gamybos sistemoms, vaistų atradimui, 3D skenavimui, savarankiškam vairavimui, elektroninei prekybai ir maisto tikrinimui.
Rugsėjo mėn. startuolis sulaukė didelių 69 milijardų jenų (apie 463 milijonų JAV dolerių) investicijų iš Japonijos finansinių paslaugų įmonės SBI Holdings, kad sukurtų puslaidininkius, skirtus specialiai dirbtinio intelekto programoms. Ir ji sudarė sutartį „Samsung“, kad sukurtų 2 nanometrų lustus dirbtiniam intelektui.
OPN
Bendras surinktas finansavimas: 222 milijonai dolerių
Paskutinis finansavimo etapas: 120 mln. USD Series C+ finansavimas 2022 m. gegužės mėn
Pagrindiniai investuotojai: JIC Venture Growth Investments, Mars Growth Capital, MUFG ir Sumitomo Mitsui Banking Corp.
OPN, fintech startuolis, anksčiau žinomas kaip Synqa, pirmą kartą savo verslą pradėjo 2014 m. Bankoke, Tailande. OPN siūlo įvairias paslaugas, įskaitant mokėjimus mobiliuoju telefonu, mokėjimus internetu ir virtualias korteles, daugiau nei 7 000 prekybininkų. Jos klientai yra „Toyota“, taip pat Tailando įmonės, tokios kaip neapmuitinamų parduotuvių operatorius „King Power“, telekomunikacijų bendrovė „True“ ir internetinio draudimo paslaugų teikėjas Roo Jai.
Šiuo metu įmonė veikia Japonijoje, Singapūre, Indonezijoje, Malaizijoje, Filipinuose ir Vietname. 2022 m. bendrovė įsigijo JAV įsikūrusią MerchantE už maždaug 400 mln.